Bert-Carla.reismee.nl

Reizen door Mekong Delta

Reizen maakt gelukkig en blij. De afgelopen dagen hebben zich vooral afgespeeld op het water in de Mekong Delta in Vietnam richting de grens van Cambodja. De wereld ziet er heel anders uit als deze langzaam aan je voorbijglijdt, met op de achtergrond het gestage geuid van een ronkende en rokende dieselmotor van de boot. Het leven in de Mekong delta dpeelt zich ook voornamelijk af op en rondom het water. De grond is hier heel vruchtbaar, daarom wordt het ook wel de levensader van Vietnam genoemd. Je kan het zo gek niet bedenken of het wordt hier verbouwd. Verder zwemmen er 240 soorten vis in deze rivier, zodat ook de vissers hier rijk vertegenwoordigd zijn. Handel gebeurt ook op het water, bekend zijn de floating markets, een bonte verzameling van boten en mensen, die proberen hun handel aan de man/vrouw te brengen. Vooral heel veel fruit en groenten in allerlei soorten en maten. De mensen leven ook op hun boot en het is prachtig om te zien dat zij allemaal proberen om op dek een 'gezellige'' huiskamer'' te creëren , waar de hangmat het meest belangrijke attribuut is. De mensen die langs het water wonen, maken ook veel gebruik van de rivier, baden in de rivier, wassen hun kleding, gebruiken de rivier als toilet ( hopelijk voordat zij zijn gaan baden of de was doen), vangen hun vis en wassen hun groenten. Zelf ervaren de mensen hun leven hier als heel gelukkig. Veel minder stress dan in de grote stad, waar iedereen zich iedere dag weer waar moet maken om deelgenoot te zijn van een groeiende economie. Ook hier gaat het minder, maar minder betekent nog wel een groeiende economie. Hier in de Mekong maakt het niet uit als het een dag minder gaat, zij hebben hun eigen groenten,vis en een dak boven hun hoofd. Praten met elkaar over het leven en genieten van hun rijstwijn. In de stad nemen mensen nog amper de moeite om elkaar gedag te zeggen, allemaal zo snel mogelijk onderweg naar hun baan en in gedachten al aan het werk. Dat gebeurt iedere dag in Saigon, waar 6 miljoen brommertjes s' morgens worden gestart om op weg te gaan naar hun werk. Dat veroorzaakt uiteraard veel vervuiling en ook daar hebben de mensen in de Mekong Delta geen last van. Wij genieten ook het meeste van het platteland en het leven op de rivier.

Naast het heerlijk rondvaren met de longtailboot, met twee ogen aan de voorkant, deze zijn aangebracht om de krokodil angst aan te jagen. Zij hopen dat de krokodil dan denkt, wauw dat is een grote zeg daar moet k maar voor op de vlucht gaan. Verder verplaatsen ons steeds met busjes, die tussen de kuilen steeds op zoek is naar een valk stukje weg. Gelukkig zitten wij op 'plakstoelen', deze stoelen hebben kunststof bekleding en bij een vochtige lucht en temperatuur van 30 graden zorgen deze stoelen ervoor dat je werkelijk vastgeplakt zit. Voordeel is dat je niet bij iedere kuil gelanceerd wordt, het houdt je op je plek. Wel wordt zichtbaar dat de infrastructuur aangepakt wordt, grote nieuwe bruggen, viaducten en 6 baans wegen worden gebouwd. Over de afstanden van 200 kilometer waar wij nu 6/7 uur overdoen, zal over een paar jaar in 2 uur kunnen. Dat haalt voor ons wel gelijk de charme van het reizen weg. Reizen is toch 'onderweg' zijn, steeds van de ene plek naar de volgende, nieuwe mensen ontmoeten en daar weer afscheid van nemen Vooral op het platteland is dat steeds heel hartelijk. Onderweg slapen wij in oude franse schoonheid, prachtige gebouwen die helaas hun grandeur verloren hebben doordat zij op een heel andere wijze door de Vietnamesen worden gebruikt De prachtige entree wordt gebruikt als brommerstalling en verder zijn de grote kamers afgeschot met golfplaten om het voor meerdere mensen bewoonbaar te maken..

Slapen doen wij op kamers, die zichtbaar de nodige jaren hebben doorstaan en waar alles wat zou moeten werken, kranen, wc, fan of airco altijd wel een gebrek heeft. Als de airco het doet geeft deze vaak het geluid van een brullenden dieselmotor, zodat slapen in je eigen zweet de voorkeur heeft boven deze herrie. Slapen doen wij op bedden die zo hard zijn dat soms de vloer nog zachter aanvoelt. Toch heft dit voor ons ook weer zijn charme en bepaalt in hoge mate het plezier van het reizen. Uiteraard verlangen wij ook naar een heerlijk zacht bed en een heerlijk warme douche, als wij aan de kust zijn gaan wij dat ook zeker proberen te vinden. Sof ar so good, op weg naar de kust en reis mee met de beelden, die vaak meer zeggen dan de woorden die ik gebruik.