Bert-Carla.reismee.nl

Dalat naar Mui Ne

Wij besloten om vandaag met een tour mee te gaan. Daarmee vermijden wij opdringerige met $ in hun ogen motorboys en taxichauffeurs. Zo'n tour brengt ons naar de highlights, nadeel is dat je met een groep bent en dat niet iedereen in zo'n groep dezelfde interesses heeft. Eerst met 'ski-eitjes' de bergen in en dit bracht ons bij een prachtig Boedistische tempel. Raakten daar in gesprek met 1 van de 86 monniken die daar hun leven aan Boeddha wijden. Op mijn vraag hoe vaak zij per dag een meditatie hebben, was het antwoord; wij mediteren 24 uur en zelf op dit moment in gesprek met jou mediteer ik !!! Nou. Daar kan ik het weer mee doen!!

Toen naar Kings Palace ( tot 1954 zomerpalace van de Koninklijke familie geweest), een heel mooi Frans Art Deco gebouw. Lijkt een beetje op een vergroot Rietveld gebouw van het Sanatorium in Hilversum. Leuk om in de historie rond te dwalen. Kregen wel terloops te horen dat de Amerikaanse president Johnson dit gebouw heeft gebruik als vakantiehuis. Ik wist wel dat die man niet deugde maar nu weet ik het zeker. Toen weer een architectonisch bezoek, het Crazy House, een op Gaudi gebaseerd gebouw van een beroemde Vietnamese architect. Inderdaad een crazy gebouw ( zie foto's). Verder zijn we s' middags nog naar een waterval geweest en later naar de Valley of love. Wij hadden ons daar een prachtige romantische voorstelling van gemaakt, edoch dat viel tegen. De vallei was prachtig maar verder was het een soort Efteling, maar dan in een hele slechte uitvoering. We gelachen en op foto's kunnen jullie zien waarom. Verder nog wat rondgezworven op de markt van Dalat.

Vandaag van Dalat naar Mui ne aan de kust. Dit was werkelijk een onvergetelijke en in al zijn schoonheid ontroerende rit. Wat een prachtige natuur openbaarde zich aan ons en wat een schoonheid. Een grote verscheidenheid aan natuurlijke landschappen die zich steeds weer uit het niets aan ons ontvouwde. Dit was genieten op het hoogste niveau. Deze prachtrit is onderbroken geweest door een ' accident', de remmen van de bus deden niet waarvoor zij bestemd waren en in een haarspeld bocht vlogen wij tegen een andere auto, door een betonnen balustrade om vervolgens twee meter voor de afgrond tot stilstand te komen. De auto vloog in brand en op dat moment moest snel worden gehandeld, raam open Carla en rugzakken naar buiten. Er was geen paniek en onze medepassagiers konden ook allemaal naar buiten. Daar stond iedereen elkaar met verwondering en verbazing aan te kijken. Er waren vooral veel beurse ledematen, maar geen ernstige verwondingen. Dit was wel met de passagiers in de andere auto, hoofdwonden en gebroken ledematen. Hulp is niet snel te krijgen, na 4 uur wachten in de zinderende hitte kwam eindelijk een andere bus ons ophalen. De gewonde passagiers hebben wij verzorgd en verbonden. Verschillende auto's aangehouden om hen naar ziekenhuis te laten brengen, maar toen zij het bloed zagen, reden zij snel door. Wonderlijk volkje, die Vietnamesen. Het vervolg met nieuwe bus was gespannen, stteds kijken en luisteren of allesgoed gaat. Gelukkig zakte deze spanningen uiteindelijk konden wij weer gaan genieten van de prachtige natuur om ons heen. Aangekomen in Mui Ne snoven wij onmiddellijk de geur van de zee op en genoten van het uizicht op zee. Onze kamer is 3 meter van zee en wij horen steeds het gebeuk van de golven. Ook nog even een bezoek gebracht aan Boedistische tempel uit de Kmer periode. Kaarsje branden voor onze 'guardian angels'. Vooral het late zonlicht gaf dit een heel bijzondere sfeer. De dag sloten wij af met een mooie sunset en een heerlijk diner op het strand aan de zee. Genieten dus!! So far so good, tot het volgende bericht. Gaan morgen nog genieten van de omgeving hier!!