Bert-Carla.reismee.nl

Saigon naar Dalat

In Saigon zijn de tegenstellingen enorm, gisteren weer door deze stad gelopen en letterlijk van arm naar rijk. Lopen door de stad vraagt ook veel van ons incasseringsvermogen. De constante aanwezigheid van mensen die overal zichtbar en vooral hoorbaar aanwezig zijn. Hebben een school bezocht, waar alle leerlingen keurig per klas in de rij stonden en rij voor rij naar binnen mochten, nadat de bovenmeester een strenge toespraak had gehouden. Althans voor ons klonk dat zo, als de Vietnamesen hun stem verheven klink dat al heel snel schel en afgemeten. Tijdens de wandeling door de stad kwamen regelmatig oude Franse gebouwen tegen, die nostalgisch in de verlatenheid van lage krotwoningen stonden te pronken. Wij zeiden steeds, dat deze niet worden opgeknapt !!?? Uiteraard worden er andere prioriteiten gesteld; veel nieuwe hotels en straten als de PC Hooft in Amsterdam schieten als paddenstoelen uit de grond. In foto's zal ik proberen deze situatie te verbeelden. Ik zal een aparte fotoserie maken met als titel De Plaatselijke Midden Stand.

Vandaag weer ouderwets een busrit van 8.00 uur gemaakt. Dan worden andere tegenstellingen duidelijk van een chaotisch en vuile stad naar de heerlijke frisse bergen en berglucht van klam vochtig naar fris/koud. Langzaam reden wij uit de bewoonde wereld uit. Door rijstvelden, theevelden, kleine dorpen om uiteindelijk met een slakkengang de bergen in te rijden. De bus kroop werkelijk door de bergen. Slingerende wegen, prachtige vergezichten, rivieren, meren en uiteraard de bergen. Het is geen hooggebergte maar eerder midden, maar wel van een overweldigende schoonheid. Morgen gaan wij de omgeving verkennen, konden achter op een motor of met een busje. Uiteindelijk voor bus gekozen, motor is wel spannend, maar heeft ook de nodige risico's, vooral gezien onze ervaringen met het verkeer hier. Volgende keer meer hierover. Oja, vorig jaar in Australia kwam ik in 100km geen kip tegen, in Vietnam kom je in 100km van alles tegen wat loopt, vliegt, beweegt en gewoon slaapt. Het leuke is dat ik van beide enorm kan genieten.